Saturday, 19 October 2013

Sya, where is ur “purdah”?

Assalamu’alaikum W.B.T


Alhamdulillah sudah melalui hari2 mulia yang dirai oleh seluruh Umat Islam di seluruh dunia iaitu Hari Raya Aidil Adha (^^,)..
Semenjak start sem baru sampailah hampir 2 bulan berada di bumi Terengganu ini, baru sahabat2 yg ku sanjungi ini berani bertanya apa yg terbuku di fikiran mereka?

 Suatu petang, sahabat lelakiku bertanya, “Aisya, knp Aisya x pakai purdah dah ye? Ramai org tny kt Shah <bukan nama sebenar>.. x de la, sekadar nak tahu,
Kemudian, bertanya lagi seorang sahabat ku juga yg lelaki “Sya, gi mane purdah? Bakpo dok paka doh?” <betul ke camtu x tau la, tp dalam loghat Qlate la>
Dan akhir sekali, seorang sahabat wanita ku pula bertanya, “Sya, knp sya dah x pakai purdah? Bakal suami sya x bagi pakai ke?” Erkk??
Rupa2nya ramai yg tertanya2 tapi x berani nak tanya saya directly. Kelakar kawan2 saya ni. Sampai bakal suami saya pulak yg kena, x de la dia baik. Huhu. <Sorry u, bcoz of me u plak yg dipersalahkan>

Saya semasa berniqab with my adik (^^,)

My answer
Sebenarnya, kalau nak ikutkan hati saya memang saya nak kekal memakainya. Namun, apa yg saya boleh kata waqi’ & biah (environment tmpt & suasana) di sini x mengizinkan saya utk berbuat sedemikian. Kalau saya boleh undur waktu, dari dulu contohnya saya dah berpurdah saya akan ambil kos yg sesuai dgn penampilan saya. Tapi itu mustahil. (^^,)

Ini kisahnya
Saya seorang yg suka bercakap seperti jadi MC, bagi talk yg memerlukan saya ke depan. Suatu hari, saya dipilih jadi MC. Saya gembira orang beri kepercayaan kpd saya. Sampailah pada waktu majlis hendak bermula, tiba2 sahabat lelakiku berkata kepadaku, “Sya, lecturer buat permintaan tuk buka niqab kalau nak jd MC.” Dlm hati,”Are u pulling my legs?” Saya pun berkata,“Npe? Ad masalah ke kalau sya pakai?” “Hmm, lecturer tu kata mcm x meraikan YB.” “Ouh, kalau sya pakai sya x meraikan dia la?” <Dgn nada perlian> Kesian sahabatku, x memasal dia yg kne dgn ku. Tapi saya tau bukan salah dia.

Yg kedua, satu hari tu saya buat presentation dalam Theatre Hall. Memang sepanjang presentation tu, everything was okay, smooth je. Sampailah ke penghujung tu, my supervisor praise on our presentation & then dy suggest, “Maybe next time, when u do presentation like this u’ve to tanggal ur purdah tuk seketika. So dat, ur voice can be heard clearly.” I smiled to him.

Sebenarnya, banyak lagi kisah yg menyebabkan saya rasa sukar tuk berpurdah. Maksud saya kesukaran ke atas diri saya. Kemudian, saya baca salah satu buku karangan Ustazah Fatimah Syarha. Di situ, ada penjelasan mengenai purdah ke atas wanita. Saya memahami, bahawa purdah memang bukan perkara yg wajib. Dan saya faham, andai saya ingin melaksanakan apa yg Islam ajar perlulah mudah utk saya <bukan ambil mudah> agar saya tak merasa terbeban dgn ajaran Islam & takut2 andai hati saya dah mula merasa susah atau leceh dgn apa yg saya lakukan ni, ianya akan membuat agama saya terfitnah. Lagipun, Dr. Yusof Al-Qaradhawi, ulama kontemporari juga ada berkata utk kita yg ingin dekat dgn madh’u zaman moden ni sebaiknya tak berpurdah kan. Jadi, di situlah saya mengambil keputusan utk tidak berpurdah tapi hakikatnya saya rindu utk berpurdah.

Dan demikianlah Kami jadikan kamu satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia dan Rasulullah pula akan menjadi saksi kebenaran perbuatan kamu.” >Al-Baqarah: 143<

p/s: Apa yg saya buat berdasarkan fatwa hati saya. Andai apa yg saya tulis ini ada tersalah ke, atau ada yg berlainan pendapat ke silalah betulkan atau utarakan ye..

2 comments:

  1. actually kan ada tertanya2 jugak. tapi takut nk tnya. hehe. but now i know :D

    xpe sya, berpurdah ke xberpurdah, janji sya sentiasa in the right path towards Allah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. =) Tq Hasna.. InsyaAllah, smoga Allah terus guide ke jln yg benar..

      Delete