Tuesday, 9 July 2013

Sudah Cukup Sudah!

Mengalir air mataku mendengar kata-katanya... 

Aku ingin mulakan kembali bacaanku yg terhenti tadi, namun aku tak dapat menahan lagi betapa terlukanya aku... Aku menuju bilik sahabatku yg duduk berhadapan dgn bilikku... Dia gi on-call (T_T) Aku terus pergi ke bilik Faiza, gelap... Aku dah xtau nak menuju ke mana, aku gi ke bilik Alia.. Dia sedang b'gelak ketawa. Aku masuk ke bilik dia tanpa sepatah kata... 

Dgn wajah cerianya dia menyambutku seperti selalu. Aku terus sembamkan mukaku ke bantal miliknya & menangis teresak-esak bagaikan anak kecil... Dalam 5-10 minit aku menangis tanpa sepatah kata pun keluar dari mulutku... Setelah tangisanku reda, baru aku mula berbicara...

BICARALAH YG BENAR, EVEN PAHIT!

Semalam di waktu pagi b4 ke kelas 'roomate'ku cakap, "Sya, aku ada benda nak cakap dgn Sya semalam. Tapi aku ngantuk sgt, aku terus tido.." Oh, ok xpe la klu cmtu cakap je la bile2 nantikan.. So, semalam seperti biasa dia nak tido lagi lps maghrib. Tapi, aku t'ingat dia nak cakap sumthing. Aku pun cakap, "Bukan kate nak cakap sumthing ke?" But then dia cakap, "Aku ngantuk sgt la sekarang. Aku rasa nak tido

Tapi ntah macmne dia pun mula b'bicara... 

"Aku cuma nak tau, status Sya tu. Is dat sumthing related to me?"

"Hmmm... Sya dah agak dah.. Melihatkan kpd apa yg b'laku sekarang ni, batch kite dah macam b'pecah-belah. Sya hanya nyatakan secara general je, x specific kpd sesiapa pun..."

"Tapi aku sgt terasa la dgn apa yg Sya tulis.. Smpi aku cakap ngn **** aku ni loser wei..."

Dis is my status...

Panjang lagi ape yg kami bicarakan... & aku b'terus-terang dgn dia yg aku x kisah andai dia nak baran cume ad certain things aku harap dia boleh ubah.. Tapi  since 1st year dia ada mention dia nak ubah sikap dia tu.. & since dat aku setia dgn dia, untuk bantu dia kurangkan baran dia even byk kali dah hati aq t'luka dgn kelakuannya... Tapi bila aku try nak tegur dia smlm setelah sekian lame, aku terus terang dgn dia.. apa yg dia cakap kat aku at last?

"x pe lah Sya.. Aku ngantuk gile skrg.. Aku nak tido.. Tengoklah, next year ke next sem ke aku pindah la bilik lain..."


Sincerely malam tu aku cakap dgn dia semata-mata dgn harapan dia dapat ubah perangai dia.. Aku terima dia seadanya sebagai kawan, aku bukan nak dia ubah diri dia jadi seperti apa yg aku inginkan! Aku hanya nak dia ikut apa yg Islam ajar je! Tu je! Salah ke apa yg aku buat? 

Aku cakap kat dia, kalau betul dia nak ubah baran dia knp dia cari kawan yg ssame baran cam dia? Makin berapi la jadinya!! Kalau dia stress, marah, x cukup tido semua benda yg x kena pasti dia akan buat muka & affect sume org yg x b'salah sekali... Aku gtau sume tu so dat dia boleh ubah.. Aku x nak dia sakitkan hati ramai org! Tu je niat aku! Namun, apakan daya... Dia lagi sayang EGO dia dari aku... (T_T)

RAMADHAN IS COMING!

Esok InsyaAllah dah Ramadhan... Aku minta kat dia, "Maafkan je la sume orang, dah nak Ramadhan kan..." & she said, cannot! Nothing much I can do my dear... Ur ego sgt tinggi! Spnjg aku cakap dgn dia, dia memang rasa diri dia betul... I can't even see her face since last night! Andai kerana teguran aku cmni je kau x mampu nak terima, terserah! Aku bukan malaikat, aku juga punya salah! Aku lebih suka terus-terang utk pulihkan keadaan. Tapi mungkin kau fikir aku hanya nak cari kesalahanmu. Kau ambil kata-kataku sbg -ve semuanya. Mungkin kau lebih suka aku pendamkan apa yg aku rasa & b'pura-pura di depan mu... Tapi itu bukan aku.. 


Aku hanya mahukan persahabatan yg tulus! Jika kau mengambil langkah utk tinggalkanku, terserah! Kerana aku lebih aulakan utk jaga agamaku agar x terfitnah disebabkan hal remeh sebegini! Esok dah Ramadhan, moga aku mampu buka lembaran baru... Aku hanya insan biasa yg ingin menjadi luar biasa dgn ajaran-Nya! 

"Andai telah kau temui sahabat yg soleh antara kamu, maka peganglah dia..." Sahabat solehahku ramai. Even aku sumtimes lonely di sini, aku ada sahabat yg lebih cintakan aku di luar sana.. Doa mereka yg membuatkan ku kuat di sini.. Syukran sahabat juangku! Sahabat seaqidahku! Aku sgt merindui mereka! Semoga Allah berikan aku kekuatan untuk berada di sini! 

-Insan yg Lemah-

2 comments:

  1. sya..:(..sedih xda bersama..mampu berdoa dari jauh..la yukallifullahu nafsan illa wus'aha..terus kuat ye..^^

    ReplyDelete
  2. kadang2 kwn kita xtahu yg kita sebenarnya sayangkan dia.. hidup ini xselalu indah.. ada pasang dan surutnya.. terimalah apa yang berlaku ini sebagai ujian.. ujian untuk menguji samada betul ke ukhuwah yang dijalainkan benar2 fillah atau sebaliknya.. kalau xdapat sentuh hati dengan kata2, sentuh la ia dengan doa.. insyaAllah, Allah akan bagi yang terbaik.. believe me.. i had been there.. so stay strong sya :)

    ReplyDelete