Thursday, 7 March 2013

Soal Jodoh?


“Sya, I heard u nak kahwin awal?”
“Haha... Knp tanya camtu?”
“I just curious to know... Betul ke?”
“Hmmm... Susah nak kata. I tak kisah pun nak kahwin bila2.. Tp masalahnya I takde calon yg sesuai la..” (Hampa...Huhu)
“Oh, so u tak kisah la bila2.. As long ada calon, u on je?”
“Yup.. Haha.. U know what? Dulu, masa zaman I sekolah I plan nk kahwin at the age 23. Tp sampai sekarang I takde calon pun.. Huhu”
“Wah... Awalnya. It’s ok, u’ve another 8-9 months.. Haha.. Ala, u takpe la... Ramai calon boleh cari, HO kat hospital kn ramai... Hahaha.. I yg susah nak cari..”
“Oh my goodness! Takde la semudah tu... Yg betul2 baik & memahami tu susah nak cari... Uhukz >,<”

Huhu... Lately, my friends asyik bicara soal nikah kahwin. Siap tanya saya plan bila nak ada anak. Lucu betul! Tapi macam ni la, bila boring mesti bincang pasal kahwin. Saya takde interest tuk cakap pasal ni, tapi bila my friends discuss about dis matter, saya pun join le.. Hehe

Dulu, bila stress study je saya suka kata “nak kahwin la macam ni!” Huhu... Ye la, macam mudah je cakap nak kahwin kan? Sekarang bila cakap pasal ni, dah takde confidence pun. Yup, sebab kahwin bukan perkara mudah. Banyak benda nak kena fikir. Kadang2 rasa cam mustahil utk laluinya. Huhu. Based on my observation la, drpd perkahwinan abg2 & akak marriage adalah sesuatu yg complicated. Huhu. Tapi tak kisah la tu, pandai2 la manage ye. Be creative la. >,<

Masalah Calon!

Hmmm.. Yg ni saya ada difficulty la. I’ve no confidence utk dapatkan calon yg sesuai. Low self-esteem kot, boleh kata camtu la. Saya pegang dgn kata2 ni je, “tak usah tercari andai tak terjumpa, andai ketemu, ternikah le”... Kata2 ni sahabat saya yg bagi coz masa tu, dia pun tanya benda yg sama kat saya. Soal jodoh juga. Mungkin ini topik biasa bila umur dah 20+. Saya kata saya tak layak untuk sesiapa coz semua yg saya jumpa terlalu sempurna untuk diri ini. Then, she advised me macam2 la. Dapat la lecture free. Hehe. But still, I feel the same. So, I decide to focus on my study je la! Kalau ada on, kalau takde off. Huhu.     

True Colours

Last but not least, jadilah diri sendiri. Jangan jadi someone else tuk dapat sanjungan daripada orang yg kita cintai semata2... Pasangan yg hebat akan terima diri kita seadanya, bukan kerana kelebihan yang dia tampak dari diri kita. Andai luaran yg cantik itu yg menjadi tarikan, takut2 bila dia tahu keburukan yg ada, cintanya akan mula pudar. Orang yg hebat, dia akan terima diri kita seadanya. Andai kecacatan terserlah dalam diri kita, dia akan membantu kita mencari jalan untuk kembali kepada fitrah nan suci. Cintanya semakin terpancar dengan setiap teguran yg diberikan.

~ Itulah cinta sejati yg didambakan~

No comments:

Post a Comment