Tuesday, 27 November 2012

Tarbiyah itu Manis

"Boleh jd kamu x menyenangi sesuatu, padahal itu baik bg kamu & boleh jd kamu menyukai sesuatu padahal itu x baik bgmu. Allah mengetahui sdg kamu tidak mengetahui..." (Baqarah:216) 
Hidup dalam perjuangan perlu banyak tadhiyah hatta hati & perasaan juga perlu di'tadhiyah'kn...  
Tarbiyah itu ibarat kopi, iman itu ibarat gula. Tarbiyah tanpa iman pahit, tarbiyah b'serta iman manis & sedap jadinya... ^^, (27/11/2012 - 7.45am)
Close the eyes & say dat, I love myself but Allah love me more!
Begitulah kehidupan. Apa yg kita lalui, sama ada suka @ duka, susah @ senang datangnya dari Allah. Sebagai manusia yg lemah, kita hanya boleh bermain perasaan sama ada kita nak luahkan dengan menangis, gelak, bermuram durja & sebagainya. Namun, jangan sesekali kita lupa utk sandarkan kepada Sang Pencipta. Kerana pergantungan hidup kita ni hanya kepada-Nya.

Ingin menceritakan kisah sebagai pengajaran. Dalam hidup ni adalah normal untuk kita jatuh cinta terhadap seseorang. Apabila berkenan, hati akan mula menyuruh bertindak. Tidak kisahlah perigi cari timba ke, timba cari perigi ke. Selagimana syara' kata boleh, on je lah. Inilah yg dilakukan oleh seorang muslimah ni yang keberanian ini jarang sekali dimiliki oleh muslimah lain. Namun, itu bukanlah topik utama.

Ingin dijadikan cerita, lamarannya ditolak kerana si muslimin sudah ada pilihan hatinya sendiri. Sebagai manusia biasa lagi2 muslimah, hatinya pasti bagaikan kaca yang berkecai bagaikan dihempas ke batu yang keras tu. Namun, kerana dia mampu berlapang dada, percayanya nan jitu kepada Ilahi menyebabkan dia mampu tersenyum seperti biasa. Itulah ujian untuknya. Tarbiyah tanda cinta dari-Nya. Kerana tarbiyah itu diselaputi dengan keimanan maka manislah jadinya.

Itulah ujian, setiap orang pasti ada ujiannya yg tersendiri. Namun, janganlah sesekali kita menyalahi sesiapa yg berada di sekeliling kita. Cari silap dalam diri kita. Perbaikilah. Seandainya ada perkara yg menjatuhkan kita, bangkitlah! Be positive! Keep on moving with trust in Allah, don't turning back bcoz u'll regret d past & u'll blame Allah for what had happened.

Salam mahabbah...

No comments:

Post a Comment