Wednesday, 18 January 2012

Ini Kisah Ku...

Subhanallah... Alhamdulillah, akhirnya selesai juga exam dunia yg aku lalui sbg pelajar medik... Kesian kt blog ni, sebulan lebih terabai... Almaklumlah tanggungjawab melebihi waktu yg ada... Tiba2 hari ni aku rase nk cte psl pglmn aku... 



Tau x? Sebenarnya aku ni x pernah pun t'lintas nak jd doktor... Aku x tau knp aku amik medik... At first aku tau aku dpt medik, aku nk nangis bukan sbb aku bahagia tapi aku x dpt nk capai cita2 aku utk jd doktor gigi... Tapi, aturan Allah tu indah sgt... Segala rahsia takdir-Nya xde sape pn tau. Spnjg hidup aku sbg 'medical student' ni, aku mula knl spe aku sbnrnya... Kalau dulu aku rase, aku ni hamba Allah yg baik tp skrg aku rase akulah hamba Allah yg plg teruk... Kalau dulu aku rase aku dh cukup b'iman, tp skrg aku rase akulah hamba Allah yg plg cetek imannya... Kalau dulu aku rase aku pandai, skrg ni aku rase akulah makhluk yg plg x pandai... Sampai macam tu sekali Allah nk bg aku sedar betapa aku perlukan DIA!

Aku ingat lg masa aku kt matrix, ramai kawan2 datang kt aku cite masalah dorg. Kenapa result dorang rendah, dorg dah usaha tp result dorg still same? Kenapa ada org tu x yah study mane tp result still gempak??? Kenapa??? Subhanallah, pada masa tu aku boleh nasihat dorg... Suruh dorg b'gantung harap pd Allah & mcm2 lagi nasihat yg aku bg mcm gaya sorg motivator! Aku mmg pandai nasihat org masa tu... Sbb apa? Sebab result aku ok je... Tapi bila aku mengorak langkah jd sorg pelajar medik, aku plak yg diuji sebagaimana yg diuji kpd teman2 seperjuanganku dulu... MasyaAllah, Allah sgt hebat! DIA nk tgk boleh x aku nk aplikasikan nasihat yg aku kongsi dgn teman2 aku tu pd diri aku... Subhanallah... Mmg sukar! Mmg sukar utk kte terima... Bayangkanlah, spnjg hidup ni kau mmg kat atas, tbe2 Allah bg kau duk bawah! Apa perasaan kau masa tu? Mmg masa kite ada kt atas kte boleh cakap bersabar, bersabar & terus bersabar... Tapi bicara tu lagi mudah b'banding utk melaksanakannya... 

Hmmm... Betullah firman Allah: "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dgn mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka x diuji?"...

Mmg rase terpukul la dgn ayat Allah ni... Bila dh diuji cmni, baru la aku sedar yg iman aku ni x la kuat mane... Identiti aku pn sebenarnya agk berubah semenjak aku masuk cni... Allah sebenarnya sdg cakap ngn aku utk kembali kpd fitrah yg suci... Subhanallah... Allah Maha Hebat! Bila dah jd cmni kt aku, sbnrnya aku mula lari dari jalan Allah pada mulanya... Aku bawa diri... Kononnya Allah tak sayang aku, Allah tak adil... Macam2 aku pk masa tu... (Na'uzubillah! jgn jd cm aku) Sampailah ada ssorg tegur aku...
"Sedih / kecewa / hampa adalah fitrah manusia tapi bukan fitrah MUKMIN... Ada hikmah yg belum Aisya nampak... Tapi keYAKINan itu perlu sentiasa ada... Kalau sentiasa kuat & berSEMANGAT bila berDAKWAH mengapa x boleh aplikasi bila menjadi PELAJAR... Smgt DAIE & PELAJAR perlu sama x boleh berkurang sbb STUDY bukan no.2! Muhasabah..."
Subhanallah... Masa tu mmg aku nangis habis la! Cz aku sgt alpa... Sdgkan sebelum ni kejayaan yg aku dpt pn Allah yg bagi... Kalau x dgn izin DIA, xdenye aku boleh b'bangga2 dgn kejayaan dulu... Betullah, mungkin dh byk sgt nikmat yg Allah bg sampai bila Allah uji sikit je kite dh rasa berat sgt ujian tu! Hebat Allah, ada cara tersendiri nak bagi kite ni ingat DIA... Skrg ni pun, result aku xde la ok sgt... Jap naik, jap turun... Tapi hikmahnya besar! 




Aku ni baru je abis exam, esok insyaAllah result kuar & aku akn tahu samada lulus @ gagal... Apa yg aku boleh buat, bertawakkal je la... Pesan dari kawan aku...

"Yang dilihat & diukur-Nya bukan sejauh mana usahamu... Tapi yg diharap sejauh mana TAWAKKAL, PERCAYA nan jitu... P'gantunganmu pada-Nya... Tapi x b'makna x perlu berusaha... USAHA lah semampumu tapi jgn sesekali beraqidah bahawa byk usahamu penentu kejayaan... Tetapi b'imanlah bahawa TAWAKKAL mu itu sebenarnya semata-mata pada-Nya... Itulah penentu kejayaanmu... Kejayaan bukan milik sesiapa, tapi adalah milik Allah... Subhanallah..."
Teringat juga aku pada pesanan dari seorang akak yg aku rapat... Dia kata:

"Kita berdoa bukan semata utk berharap ia dimakbulkan... Berdoalah atas rasa kehambaan pada-Nya... Siapa kita utk dimakbulkan segala hajat... Sempurnakanlah amalan kita, adakah hati kita x sedetik pun lalai dari-Nya? Memadai rasa ta'abbud pada-Nya.. Keperluan utama utk kehidupan di dunia & di akhirat... Nescaya ia mencukupimu selamanya..."

Semoga kami satu batch berjaya menghadapi hari-hari seterusnya... InsyaAllah, selagi Allah sentiasa diingat Dia akan selalu dekat dgn kita... Allahu Rabbi! (^^,) 

2 comments:

  1. menarik cara penulisan..ada bakat jadi penulis novel..hehe..
    Kalau enti rasa x cukup baik disini..
    camna pulak ngan ana...

    tapi insyaAllah..
    sama-sama kita bina peribadi muslim..

    bersyukur dgn adanya sahabat-sahabat yang setia tatkala susah dan senang..

    ReplyDelete
  2. Syukran... (^^,) Semoga kita jadi hamba Allah yg bertaqwa... Barakallahufiik...

    ReplyDelete